Galéria KONIAREŇ: Mladé kone 1/3

18.10.2017

Kedy: 21. októbra - 10. novembra 2017
Kde: galéria KONIAREŇ - výmenník oproti Daňovému úradu v Trebišove

Občianske združenie KONTEXT a galéria KONIAREŇ v spolupráci s Mestom Trebišov organizujú vernisáž výstavy Mladé kone 1/3.

Názov výstavy:  Mladé kone 1/3

Vastavujúci umelci: Katarína Balúnová, Peter Fabian, Jakub Sholtesh, Simona Štulerová, Michal Machciník, Loránt Domonkoš

Termín: 21. 10. – 10. 11.  2017

Vernisáž: 21. 10. 2017 / sobota / o 18.00 hod.

Organizátor: o.z. KONTEXT a galéria KONIAREŇ

Spoluorganizátor: Mesto Trebišov

S finančnou podporou FPU.

Tlačová správa

Výstavný cyklus s názvom Mladé kone je osvedčený formát galérie Koniareň, ktorý prináša aktuálnu tvorbu z ateliérov slovenských výtvarných škôl. Ide už o 5. ročník zameraný na prezentáciu najzaujímavejšieho, čo vzniklo za posledné roky v školských ateliéroch najmladšej generácie výtvarníkov. Projekt je zameraný na prezentáciu tvorby študentov posledných ročníkov, doktorandov a čerstvých absolventov. Cyklus Mladé kone 2017 pozostáva z troch výstav. Mladé kone 1/3 je výber umelcov pôsobiacich v Košiciach - absolventov Technickej univerzity v Košiciach - Fakulty umenia. V tejto kolekcii vystavených diel sa zmieša socha, maľba i videoprojekcia, každý z autorov má svoju vlastnú výpoveď pre tento svet a upozorňuje nás na inváznu silu našej spoločnosti. Predstavíme Vám Katarínu Balúnovú, Petra Fabiana, Jakuba Sholtesha, Simonu Štulerovú, Michala Machciníka, Loránta Domonkoša.

Katarína Balúnová sa vo svojej tvorbe opätovne vracia k architektonickým formám, s ktorými ďalej pracuje, deformuje ich a abstrahuje. Kontúry tvarov uzatvára do ich znakovosti, aby im dala nové významy.  V minimalistickej animácii Postav DOM sa pohráva so základným tvarom štvorca, ktorý obmieňa v neustále opakujúcej sa slučke odkazujúc tak k pôdorysu domu a budovaniu. Aktuálne je doktorandkou na Akadémii umení v Banskej Bystrici.

Peter Fabian maľuje momenty zo života zasiahnuté virtuálnym svetom, momenty, v ktorých sa  hranice reality a virtuálneho priestoru prekrývajú, ovplyvňujú a deformujú. Digitálny fragment v maľbe predstavuje chvíľu prieniku týchto svetov. Kompozícia priestoru v maľbách je výsledkom procesu, ktorý autor neustále hľadá v bežnom živote.

Jakub Sholtesh je umelec, ktorý vo svojich obrazoch reflektuje prostredie, v ktorom žije ‒ kultúru presýtenú mediálnymi škandálmi, politické správy, komerčné kulty. Symbolmi zachytáva kontroverzné momenty spoločnosti ponorené do snového, príťažlivého šera. Veľké formáty, temná farebnosť a expresívna svetelná modelácia sú nástroje, s ktorými autor pracuje. Zaznamenáva silné impulzy, ale snaží sa vyhýbať moralizovaniu a kritickému hodnoteniu, nevysvetľuje, nedopovedá, necháva interpretácie na nás.

Maliarka Simona Štulerová je v súčasnosti doktorandkou na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Základnou témou jej práce je analýza a konflikt prírodného a civilizačno-kultúrneho prostredia. Autorka vytvára štylizovaný svet geometrických tvarov krajinných celkov, do ktorých ostro vstupujú a zasahujú fragmenty architektúry, konštrukcií, ale aj motív tradičnej krížikovej výšivky v podobe predlohy na vyšívanie. Predloha pre vytvorenie krížikovej výšivky slúži ako prepis krajinnej formy do znakových štruktúr a tvorí kulisu pre prírodno- civilizačný obrazový dialóg.

Doktorand FUTU KE Michal Machciník zbiera a zachytáva stopy divokej zvery. Do sadry odlieva miesta, bahniská diviakov alebo hniezda vtákov v bútľavinách stromov, ktorých vnútro vypĺňa a vylieva polyuretánovou penou a epoxidovou živicou, aby sochársky zachytil odtlačky ich existencie. Takým je sochárov vystavený cyklus Pocta ďatľovi. Sú to organické a procesuálne objekty, ktorými vytvára pocty prírode, životu a jeho prejavov. Prírodné sochárstvo, ktoré hľadá svoje zdroje v objavovaní procesov prírody a pôsobení človeka v nej.

Sochár Loránt Domonkoš svojimi kovovými objektmi DEFORMA predstavuje intímne objekty vyjadrujúce myšlienky a pocity autora, ktoré v ňom rezonujú. Zviera a deformuje káble, zvára kovové fragmenty do klasickej muzeálnej formy sôch a bust s podstavcami a nápismi. Pomocou použitého jazyka sa snaží pochopiť nielen súčasný svet, ale i vlastné bytie v ňom.

© 2024 MESTO TREBIŠOV