Koniareň: Okraj zorného poľa - Dušana Vrbovská
23.10.2023
Kedy: | 28. októbra - 25. novembra 2023 |
---|---|
Kde: | Koniareň - areál múzea |
Výstava: Okraj zorného poľa
autorka: Dušana Vrbovská
vernisáž: 28. 10. 2023/ sobota o 18:00 h
trvanie výstavy: 28. 10. 2023 - 25. 11. 2023
kurátorka:: Michaela Šuranská
Koniareň - priestor pre súčasné umenie, M. R. Štefánika 257/65, Trebišov
Výstavný program podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
__________
Vizuálna umelkyňa najmladšej generácie, maliarka Dušana Vrbovská, vo svojej tvorbe sleduje premeny živej hmoty - degradujúce telá rastlín a drevín, kvitnúce aj chatrné subtílne zátišia urbánnej vegetácie. Paralelne so zachytávaním procesu rozkladu ukazuje pominuteľnosť okamihu, zamrznutie v čase, dočasnosť telesnej existencie fauny a človeka. Série a solitérne maľby prezentujú optiku, ktorej Vrbovská podrobuje obraznosť každodennej reality a z nej vyňatý fokus - fragmenty drobnej urbánnej vegetácie, zdanlivo banálne mikromomenty a „druhotné zátišia.“ Procesuálnosť prírodných cyklov sleduje na popredí (alebo pozadí?) súkromného prežívania, v zaujatí psychológiou a starým umením.
Dušana Vrbovská (*1992)
je absolventkou maľby na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde študovala pod vedením prof. Ľ. Hološku, akad.mal. a doc. Mgr. art. Rastislava Podobu, ArtD., u ktorého v r. 2019 ukončila magisterské štúdium. Počas štúdia absolvovala študijný pobyt v Ateliéri maľby Západočeskej univerzity v Plzni na Fakulte umění a designu L. Sutnara (2016). Je dvojnásobnou finalistkou súťaže VÚB Maľba roka (2023, 2018). V roku 2022 sa prezentovala na samostatnej výstave Premeny živej hmoty v Rozkvet Gallery v Banskej Bystrici. Participovala tiež na skupinových výstavácj - Možnosti transcendence (Galerie výtvarného umění Hodonín, CZ, 2022), Od Natura morta k Viva natura (Dot. Contempopary Art Gallery, Bratislava, 2021), Misia: Priestor (Kláštor Opening, Kláštor Hieronymitánov, Štiavnické Bane, 2020), Obraz (Záhorská galéria Jána Mudrocha, Senica, 2019), Mladá pamäť (Šopa Gallery, Košice, 2019) a i.