Návrh záverečného účtu mesta Trebišov za rok 2008
10.06.2009
Návrh záverečného
účtu Mesta Trebišov za rok 2008
Podľa príslušných
ustanovení zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách
územnej samosprávy v z.n.p. (ďalej len („zákon o
rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) predkladáme
údaje o rozpočtovom hospodárení súhrne spracované do
záverečného účtu mesta Trebišov.
Záverečný účet podľa § 16 ods.. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obsahuje najmä údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, bilanciu aktív a pasív, prehľad o stave a vývoji dlhu, údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti, prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov, údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti.
Záverečný účet podľa § 16 ods.. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obsahuje najmä údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, bilanciu aktív a pasív, prehľad o stave a vývoji dlhu, údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti, prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov, údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti.
A. ROZPOČTOVÉ
HOSPODÁRENIE
Finančné hospodárenie
mesta Trebišov sa riadilo rozpočtom mesta na rok 2008 schváleným
uznesením mestského zastupiteľstva číslo 159/2007 zo dňa 17.
12. 2007. Schválený rozpočet mesta Trebišov bol v priebehu roka
upravovaný šesťkrát.
Mestské zastupiteľstvo schválilo nasledovné zmeny schváleného rozpočtu (údaje v tis.Sk):
Mestské zastupiteľstvo schválilo nasledovné zmeny schváleného rozpočtu (údaje v tis.Sk):
|
Rozpočet 2008 |
I. zmena rozpočtu |
2. zmena rozpočtu |
3. zmena rozpočtu |
4. zmena rozpočtu |
5. zmena rozpočtu |
6. zmena rozpočtu |
Upravený rozpočet 2008 |
|
Bežný rozpočet |
|||||||||
Príjmy |
322 491 |
352 450 |
354 877 |
358 763 |
370 952 |
374 658 |
373 878 |
373 878 |
|
Výdavky |
322 357 |
336 946 |
343 101 |
346 929 |
361 673 |
365 379 |
365 312 |
365 312 |
|
Kapitálový rozpočet |
|||||||||
Príjmy |
135 065 |
206 995 |
206 995 |
110 454 |
110 454 |
113 754 |
115 179 |
115 179 |
|
výdavky |
127 714 |
226 503 |
235 093 |
132 904 |
136 803 |
140 103 |
141 910 |
141 910 |
|
Finančné operácie |
|||||||||
Príjmové |
5 000 |
45 159 |
58 673 |
53 469 |
61 121 |
61 121 |
61 121 |
61 121 |
|
Výdavkové |
12 485 |
41 155 |
42 351 |
42 853 |
44 051 |
44 051 |
42 956 |
42 956 |
Po poslednej zmene rozpočet mesta bol takýto:
Rozpočet celkove:
Príjmy celkove |
550 178 |
Výdavky celkove |
550 178 |
Hospodárenie mesta: prebytok rozpočtu -
schodok rozpočtu
|
0 |
Bežný rozpočet:
Bežné príjmy
celkove |
373 878 |
Bežné výdavky celkove |
365 312 |
Hospodárenie mesta: prebytok rozpočtu -
schodok rozpočtu
|
8 566 |
Kapitálový rozpočet:
Kapitálové
príjmy celkove |
115 179 |
Kapitálové výdavky celkove |
141 910 |
Hospodárenie mesta: prebytok rozpočtu -
schodok rozpočtu
|
- 26 731 |
Finančné operácie:
Príjmové
finančné operácie celkove |
61 121
|
Výdavkové finančné operácie celkove |
42 956 |
Hospodárenie z finančných operácií
|
18 165 |
I. Plnenie rozpočtu príjmov
Čerpanie príjmovej časti rozpočtu (údaje v tis.Sk):
Rozpočet príjmov celkove
|
Skutočnosť naplnenia príjmov celkove |
% plnenia |
|
Bežné príjmy |
373 878 |
370 468 |
99,1 |
Kapitálové príjmy |
115 179 |
113 616 |
98,6 |
1. Bežné príjmy
Príjmy bežného
rozpočtu tzv. vlastné predstavovali daňové príjmy a nedaňové
príjmy. Ostatné príjmy boli tvorené dotáciami na činnosť
preneseného výkonu štátnej správy.
Čerpanie bežných príjmov (údaje v tis.Sk):
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
|
Daňové príjmy |
197 446 |
196 494 |
99,5 |
Nedaňové príjmy
|
57 681 |
57 559 |
99,8 |
Dotácie (transfery |
114 751 |
112 359 |
97,9 |
Granty a transfery |
4 000 |
4 056 |
101,4 |
1.1. Daňové príjmy tvoria najstabilnejšiu a najvýznamnejšiu zložku rozpočtu.
Čerpanie daňových príjmov (údaje v tis.Sk):
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
|
Daň z príjmov - podielová daň |
159 543 |
159 543 |
100,0 |
Daň z majetku
|
21 900 |
21 901 |
100,0 |
Dane za tovary a služby |
16 003 |
15 050 |
94,0 |
Komentár k významným položkám daňových príjmov:
1.1.1.
Najväčší podiel na náraste daňových príjmov má výnos dane
poukazovanej územnej samospráve zo štátu, tzv. podielová daň zo
štátneho rozpočtu (údaje v tis.Sk):
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
159 543 |
159 543 |
100,0 |
Výnos dane je stanovený
zákonom č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z
príjmov územnej samosprávy v znení zákona č. 171/2005 Z.z.
1.1.2. Prehľad čerpania dane z nehnuteľnosti (údaje v tis.Sk)
Daň |
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
Z pozemkov |
5 200 |
5 335 |
102,6 |
Zo stavieb |
15 500 |
15 127 |
97,6 |
Z bytov |
1 200 |
1 439 |
119,9 |
1.1.3. Prehľad vývoja poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad (údaje v tis.Sk):
Rok |
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
2006 |
9 700 |
9 091 |
93,7 |
2007 |
12 000 |
11 199 |
93,3 |
2008 |
14 000 |
13 079 |
93,4 |
1.2.Nedaňové príjmy sú tvorené príjmami z vlastníctva majetku a z administratívnych poplatkov.
Čerpanie nedaňových príjmov (údaje v tis.Sk)
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
|
Príjmy z vlastníctva majetku |
21 456 |
21 466 |
100,0 |
Administratívne poplatky a iné poplatky a platby |
30 855 |
30 659 |
99,4 |
Vlastné príjmy škôl |
5 370 |
5 434 |
101,2 |
Komentár
k významným položkám nedaňových príjmov:
1.2.1. Príjmy z podnikania a vlastníctva majetku, t.j. z prenájmu pozemkov, budov, bytov a nebytových priestorov boli plánované v zmysle uzatvorených platných nájomných zmlúv.
Príjem z prenájmu bytových a nebytových priestorov vo vlastníctve mesta zahàňa príjem z nebytových priestorov. Ich rozpočtovaná výška bola 20 630 tis.Sk, skutočnosť je 20 585. tis.Sk.
1.2.2. Poplatok za udelenie individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier prostredníctvom výherných prístrojov platí právnická osoba, ktorá tieto prístroje umiestnila a prevádzkuje ich v zmysle zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách (ďalej len „ zákon o hazardných hrách“). Sadzba poplatku za prevádzkovanie výherného hracieho prístroja podľa zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v z.n.p. je vo výške 45 000 Sk za každý výherný hrací prístroj za obdobie jedného roku.
Rozpočtovaná výška bola 5 000 tis. Sk a skutočnosť 4 608 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 92,2 %.
1.2.3. Odvod z výťažku stávkovej kancelárie platí právnická osoba, ktorá spĺňa všetky podmienky prevádzkovania podľa zákona o hazardných hrách. V zmysle cit. zákona pribudli nové odvody z výťažkov lotérií a iných podobných hier, napr. z binga, videohier, rulety a pod. Sadzba odvodu je vo výške 5% z výťažku stávkovej kancelárie za obdobie jedného kalendárneho roka.
Rozpočtovaná výška bola 754 tis. Sk a skutočnosť 758 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 100,5 %.
1.2.4. Príjem z opatrovateľskej služby. Najčastejšie služby poskytované opatrovateľskou službou sú nevyhnutné životné úkony, práce v domácnosti a zabezpečenie kontaktu so spoločenským prostredím.
Rozpočtovaná výška bola 240 tis. Sk a skutočnosť 270 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 112,5 %.
1.2.5. Plnenie príjmov škôl a školských zariadení s právnou subjektivitou je uvedené v tabuľke (údaje v tis.Sk):
1.2.1. Príjmy z podnikania a vlastníctva majetku, t.j. z prenájmu pozemkov, budov, bytov a nebytových priestorov boli plánované v zmysle uzatvorených platných nájomných zmlúv.
Príjem z prenájmu bytových a nebytových priestorov vo vlastníctve mesta zahàňa príjem z nebytových priestorov. Ich rozpočtovaná výška bola 20 630 tis.Sk, skutočnosť je 20 585. tis.Sk.
1.2.2. Poplatok za udelenie individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier prostredníctvom výherných prístrojov platí právnická osoba, ktorá tieto prístroje umiestnila a prevádzkuje ich v zmysle zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách (ďalej len „ zákon o hazardných hrách“). Sadzba poplatku za prevádzkovanie výherného hracieho prístroja podľa zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v z.n.p. je vo výške 45 000 Sk za každý výherný hrací prístroj za obdobie jedného roku.
Rozpočtovaná výška bola 5 000 tis. Sk a skutočnosť 4 608 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 92,2 %.
1.2.3. Odvod z výťažku stávkovej kancelárie platí právnická osoba, ktorá spĺňa všetky podmienky prevádzkovania podľa zákona o hazardných hrách. V zmysle cit. zákona pribudli nové odvody z výťažkov lotérií a iných podobných hier, napr. z binga, videohier, rulety a pod. Sadzba odvodu je vo výške 5% z výťažku stávkovej kancelárie za obdobie jedného kalendárneho roka.
Rozpočtovaná výška bola 754 tis. Sk a skutočnosť 758 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 100,5 %.
1.2.4. Príjem z opatrovateľskej služby. Najčastejšie služby poskytované opatrovateľskou službou sú nevyhnutné životné úkony, práce v domácnosti a zabezpečenie kontaktu so spoločenským prostredím.
Rozpočtovaná výška bola 240 tis. Sk a skutočnosť 270 tis. Sk čo predstavuje plnenie na 112,5 %.
1.2.5. Plnenie príjmov škôl a školských zariadení s právnou subjektivitou je uvedené v tabuľke (údaje v tis.Sk):
Škola |
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
ZŠ Komenského 2 |
150 |
433 |
288,7 |
ZŠ M. R. Štefánika |
320 |
320 |
100,0 |
ZŠ Gorkého |
420 |
417 |
99,3 |
ZŠ Sever |
600 |
491 |
81,8 |
ZŠ I. Krasku |
105 |
111 |
105,7 |
MŠ Komenského |
220 |
182 |
82,7 |
SMŠ Škultétyho |
410 |
370 |
90,2 |
SMŠ Mier |
400 |
354 |
88,5 |
ZUŠ Trebišov |
1 483 |
1 482 |
99,9 |
CVČ M. R. Štefánika |
362 |
362 |
100,0 |
CVČ Príroda |
900 |
912 |
101,3 |
SPOLU |
5 370 |
5 434 |
101,2 |
1.3. Granty a transfery (bežné)
Mesto prijalo tieto granty a transfery (údaje v tis.Sk):
Poskytovateľ |
Rozpočet |
Skutočnosť |
% plnenia |
VŠ |
4 000 |
4 056 |
101,4 |
2. Kapitálové príjmy
Čerpanie kapitálových príjmov (údaje v tis.Sk):
Rozpočet kapitálových príjmov |
Skutočnosť naplnenia
kapitálových príjmov |
% plnenia |
|
Príjem z predaja majetku
|
22 310 |
22 371 |
100,3 |
Ïalšie kapitálové príjmy
|
92 869 |
91 245 |
98,3 |
Príjmy
kapitálového rozpočtu, tzv. vlastné, predstavovali príjmy z
predaja majetku, ostatné príjmy boli tvorené dotáciami zo
štátneho rozpočtu a iných verejných rozpočtov. Kapitálové
príjmy súvisia s napĺňaním a realizáciou investičných zámerov
mesta a to rekonštrukcie priemyselného parku vo výške
85 175 tis. Sk, zimného štadióna vo výške 3 000 tis.
Sk, kotolne ZŠ Gorkého vo výške 250 tis. Sk, hrobky J.
Andrássyho vo výške 2 200 tis. Sk, spracovanie územného
plánu vo výške 570 tis. Sk, preneseného výkonu ŠFRB vo výške
50 tis. Sk.
2.1. Príjem z predaja majetku
Naplnenie kapitálových príjmov súvisí s predajom tohto majetku mesta:
1.Predaj kapitálových aktív 231 181,80 Sk
2.Pozemky spolu 22 139 539,- Sk
2.2. Granty a transfery (kapitálové)
Mesto prijalo na plnenie svojich investičných zámerov a na obstarávanie kapitálových aktív tieto účelové kapitálové granty a transfery (údaje vtis.Sk):
Poskytovateľ |
Rozpočet |
Skutočnosť |
Účel |
Ministerstvo výstavby SR |
1 425 |
570 |
Územný plán |
Ministerstvo výstavby SR |
50 |
50 |
Výpočtová technika ŠFRB |
SÁRIO |
85 944 |
85 175 |
Rekonštrukcia priemyselného parku |
Nadácia SPP |
2 200 |
2 200 |
Rekonštrukcia hrobky J. Andrássyho |
SZĽH |
3 000 |
3 000 |
Rekonštrukcia Zimného štadióna |
Ministerstvo školstva SR |
250 |
250 |
Rekonštrukcia kotolne ZŠ Gorkého |
II. Čerpanie rozpočtu výdavkov
Čerpanie výdavkovej časti rozpočtu (údaje v tis.Sk):
Rozpočet výdavkov celkove |
Skutočnosť naplnenia výdavkov
celkove |
% plnenia |
|
Bežné výdavky |
365 312 |
354 502 |
97,0 |
Kapitálové výdavky |
141 910 |
128 379 |
90,5 |
1. Bežné výdavky
1.1. Bežné výdavky podľa ekonomickej klasifikácie
Čerpanie rozpočtu vybraných bežných výdavkov podľa ekonomickej klasifikácie (údaje v tis.Sk):
|
Rozpočet |
Skutočnosť
|
% čerpania |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné
vyrovnania
|
31 128 |
27 947 |
89,8 |
Poistné a príspevky do poisťovní |
11 552 |
9 651 |
83,5 |
Tovary a služby |
83 658 |
79 349 |
94,8 |
Bežné transfery |
64 435 |
63 627 |
98,7 |
1.2. Bežné výdavky podľa funkčnej klasifikácie
Čerpanie rozpočtu vybraných bežných výdavkov podľa funkčnej klasifikácie (údaje v tis.Sk):
Rozpočet |
Skutočnosť |
% čerpania |
|
1. Všeobecné verejné služby, v tom: |
|||
1.1. Činnosť úradu |
42 482 |
37 060 |
87,2 |
1.2. Matrika |
1 629 |
1 393 |
85,5 |
1.3. Transakcie verejného dlhu - splácanie
úrokov |
5 415 |
5 579 |
103,0 |
2. Obrana -civilná ochrana |
|||
3. Verejný priadok a bezpečnosť, v tom:
|
|||
3.1. Mestská polícia |
5 140 |
4 997 |
97,2 |
3.2. Ochrana pred požiarmi
|
120 |
44 |
36,7 |
4. Ekonomická oblasť, v tom: |
|||
4.1. Správa a údržba ciest |
2 087 |
2 087 |
100,0 |
4.2. Mestská doprava SAD
|
2 587 |
2 587 |
100,0 |
5. Ochrana životného prostredia, tom: |
|||
5.1. Nakladanie s odpadmi
|
15 403 |
15 401 |
99,9 |
6. Bývanie a občianska vybavenosť, v tom: |
|||
6.1. Rozvoj bývania |
889 |
889 |
100,0 |
6.2. Rozvoj obcí - cintorín |
|||
6.3. Verejné osvetlenie |
|||
6.4. Správa bytov a nebytových priestorov |
28 175 |
28 167 |
100,0 |
7. Šport |
8 561 |
8 616 |
100,6 |
8. Školstvo, v tom:
|
|||
8.1. Školstvo - prenesené kompetencie |
103 989 |
102 945 |
98,9 |
8.2. Školstvo - originálne kompetencie
|
74 011 |
74 321 |
100,6 |
9. Sociálne služby |
14 305 |
12 584 |
88,0 |
2. Kapitálové výdavky
Čerpanie kapitálových výdavkov (údaje v tis.Sk):
Rozpočet
|
Skutočnosť
|
% čerpania |
|
Obstaranie kapitálových aktív |
47 497 |
34 048 |
71,7 |
Kapitálové dotácie (transfery) |
92 869 |
91 245 |
98,3 |
Školstvo (v rozpočte škôl) |
1 544 |
1 543 |
99,9 |
2.1. Kapitálové výdavky podľa ekonomickej klasifikácie
2.1.1. Obstarávanie kapitálových aktív (údaje v tis.Sk):
Rozpočet
|
Skutočnosť
|
% čerpania |
|
Nákup softwaru |
652 |
651 |
99,9 |
Interiér. vybavenie |
0 |
0 |
0 |
Nákup strojov a prístrojov |
464 |
333 |
71,8 |
Nákup dopravných prostriedkov |
430 |
430 |
100,0 |
Prípravná a projektová dokumentácia |
3 941 |
2 498 |
63,4 |
Rekonštrukcie stavieb |
109 061 |
107 241 |
98,3 |
Real. nových stavieb |
13 645 |
9 788 |
71,7 |
Výpočtová technika |
85 |
85 |
100,0 |
Kap. transfery |
6 660 |
4 547 |
68,3 |
Nákup špeciálnych stroj.prístr.a zar.
|
0 |
0 |
0 |
Nákup budov, objektov alebo ich častí |
300 |
300 |
100,0 |
Nákup pozemkov - cintorín |
5 000 |
835 |
16,7 |
Telekomunikačná technika |
128 |
128 |
100,0 |
2.1.2. Obstaranie kapitálových aktív v rozpočte škôl (údaje v tis. Sk)
Rozpočet
|
Skutočnosť
|
% čerpania |
|
ZŠ M. R. Štefánika |
601 |
601 |
100,0 |
Základná umelecká škola |
192 |
192 |
100,0 |
CVČ Príroda |
401 |
400 |
99,7 |
ZŠ Komenského 2 |
200 |
200 |
100,0 |
ZŠ Gorkého |
69 |
69 |
100,0 |
ZŠ Pribinova |
81 |
81 |
100,0 |
2.1.3. Kapitálové granty a transfery - použitie
Mesto použilo tieto granty a transfery (údaje v tis. Sk):
Poskytovateľ |
Rozpočet |
Skutočnosť |
Účel |
Ministerstvo výstavby SR |
1 425 |
570 |
Územný plán |
Ministerstvo výstavby SR |
50 |
50 |
Výpočtová technika ŠFRB |
SÁRIO |
85 944 |
85 175 |
Rekonštrukcia priemyselného parku |
Nadácia SPP |
2 200 |
2 200 |
Rekonštrukcia hrobky J. Andrássyho |
SZĽH |
3 000 |
3 000 |
Rekonštrukcia Zimného štadióna |
Ministerstvo školstva SR |
250 |
250 |
Rekonštrukcia kotolne ZŠ Gorkého |
2.2. Kapitálové výdavky podľa funkčnej klasifikácie
Čerpanie rozpočtu vybraných kapitálových výdavkov podľa funkčnej klasifikácie (údaje v tis.Sk)
Rozpočet |
Skutočnosť |
% čerpania |
|
1. Všeobecné verejné služby, v tom: |
|||
1.1. Činnosť úradu |
4 480 |
3 916 |
87,4 |
1.2. Matrika |
0 |
0 |
0 |
1.3. Transfer TS |
3 000 |
1 783 |
59,4 |
1.4. Transfer MSKS
|
1 095 |
1 093 |
99,8 |
2. Výstavba |
|||
2.1. Výstavba |
1 875 |
989 |
52,7 |
2.2. Cestná doprava |
880 |
880 |
100,0 |
3 Pamiatková starostlivosť - hrobka |
2 550 |
2 550 |
100,0 |
4. Rozvoj bývania |
13 011 |
9 153 |
70,3 |
5. Bývanie a občianska vybavenosť, v
tom: |
|||
5.1. NS Berehovo
|
0 |
50 |
0 |
5.2. Priemyselný park
|
91 940 |
91 022 |
99,0 |
5.3. WC Billa
|
363 |
363 |
100,0 |
5.4. Rekonštrukcia - Kláštor Pavlínov |
689 |
689 |
100,0 |
5.5. Transfer Bytový podnik s.r.o. Trebišov |
3 500 |
2 604 |
74,4 |
5.6. Mestská tržnica |
100 |
100 |
100,0 |
6. Šport |
3 000 |
3 001 |
100,0 |
7. Školstvo, v tom:
|
|||
7.1. Školstvo - prenesené kompetencie |
0 |
0 |
0 |
7.2. Školstvo - originálne kompetencie a SSŠ |
7 790 |
7 843 |
100,7 |
7.3 Vysoká škola |
0
|
0 |
0 |
8. Sociálne služby |
0 |
0 |
0 |
III. Výsledok hospodárenia
rekapitulácia
zdrojov a ich použitie v roku 2008 a výsledok hospodárenia obce
(údaje v tis.Sk):
Mesto Trebišov ukončilo hospodárenie roka 2008 vrátane finančných operácií s celkovými príjmami v sume 529 033 tis. Sk a celkovými výdavkami v sume 513 521 tis. Sk, rozdiel medzi príjmami a výdavkami predstavuje čiastku 15 512 tis. Sk.
Podľa rozpočtových pravidiel hospodárenia samosprávy sa celkový rozpočet vnútorne člení na bežný, kapitálový a finančné operácie. Do výsledku príslušného kalendárneho roka sa zahàňajú len bežné a kapitálové rozpočty, ktoré vyjadrujú príjmy a výdavky vytvorené v danom roku. Do tohto hodnotenia výsledku sa nezahrňujú finančné operácie, t.j. prostriedky, ktoré sú zo zdrojov vytvorených v minulých rokoch, prípadne návratné finančné prostriedky (úvery).
Mesto Trebišov ukončilo hospodárenie roka 2008 vrátane finančných operácií s celkovými príjmami v sume 529 033 tis. Sk a celkovými výdavkami v sume 513 521 tis. Sk, rozdiel medzi príjmami a výdavkami predstavuje čiastku 15 512 tis. Sk.
Podľa rozpočtových pravidiel hospodárenia samosprávy sa celkový rozpočet vnútorne člení na bežný, kapitálový a finančné operácie. Do výsledku príslušného kalendárneho roka sa zahàňajú len bežné a kapitálové rozpočty, ktoré vyjadrujú príjmy a výdavky vytvorené v danom roku. Do tohto hodnotenia výsledku sa nezahrňujú finančné operácie, t.j. prostriedky, ktoré sú zo zdrojov vytvorených v minulých rokoch, prípadne návratné finančné prostriedky (úvery).
Rozpočet |
Príjmy
|
Výdavky
|
Výsledok hospodárenia |
Bežný rozpočet |
370 468 |
354 502 |
15 966 |
Kapitálový rozpočet |
113 616 |
128 379 |
-14 763 |
Výsledok rozpočtového hospodárenia bez finančných operácii za rok 2008 je prebytok 1 203 tis. Sk.
IV. Finančné operácie
1. Príjmové finančné operácie
(údaje v tabuľke v tis.Sk):
Rozpočet
|
Skutočnosť
|
% čerpania |
|
1. Úver 26 RD nižší
štandard |
2 955 |
0 |
0 |
2. kontokorentný |
5 000 |
0 |
0 |
3. Úver Dexia
krátkodobý |
30 000 |
23 290 |
77,6 |
4. Úver ŠFRB 2x39
b.j. A,B |
5 697 |
4 773 |
83,8 |
5. Záverečný účet
rok 2007
|
17 469 |
16 886 |
96,7 |
z toho: 453 -zostatok prostriedkov
z predchádz.rokov |
4 890 |
4 889 |
100,0 |
454 - z rezervného
fondu obce |
10 935 |
10 751 |
98,3 |
456 - Iné príjmové operácie -
podnikateľská činnosť |
1 644 |
1 246 |
75,8 |
2. Výdavkové finančné operácie
Rozpočet
|
Skutočnosť
|
% čerpania |
|
1. Splácanie istiny úveru ŠFRB
|
2 229 |
1 733 |
77,7 |
2. Splácanie
kontokorentu |
5 000 |
0 |
0,0 |
3.Splacanie úveru
TEDOM |
343 |
184 |
53,6 |
4. Splácanie istiny úveru Dexia |
4 085 |
4 085 |
100,0 |
5. Lízing FABIA |
43 |
43 |
100,0 |
6. Lízing OCTAVIA |
60 |
58 |
96,7 |
7. Splátka krátkodobého úveru DEXIA banka a.s. |
30 000 |
23 290 |
77,6 |
8. Splátka B.O.F.
prací stroj |
0 |
51 |
0 |
9. Vysporiadanie straty Práčovňa a čistiareň
s.r.o. |
1 196 |
1 196 |
100,0 |
Rozdiel
medzi príjmami a výdavkami z finančných operácií je
prebytok 14 309 tis. Sk.
Po zohľadnení finančných operácií a prijatých návratných zdrojov financovania, ktoré sa nezahàňajú do príjmov a výdavkov rozpočtu, ale ovplyvňujú pohyb a stav peňažných prostriedkov mesta, je stav na účte 221- bankové účty, ktorý tvoria zostatky jednotlivých analytických účtov v celkovej výške 28 329 019,18 Sk.
Z toho prostriedky z peňažných fondov a prostriedky na účtoch podnikateľskej činnosti tvoria čiastku 12 477 938,87 Sk a to konkrétne:
V zmysle § 16 ods.6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu z tohto prebytku sa vylučujú nevyčerpané finančné prostriedky účelové určené a to na :
S p o l u 4 767 859,75 Sk
Takto upravený zostatok finančných prostriedkov za rok 2008 vo výške 11 083 220,56 Sk navrhujeme použiť ako prídel do rezervného fondu vo výške 10 983 220,56 Sk a do sociálneho fondu vo výške 100 000,- Sk.
V. Hospodárenie fondov
V roku 2008 mesto Trebišov tvorilo v súlade s platnou legislatívou vlastné mimorozpočtové peňažné fondy (údaje v Sk):
Po zohľadnení finančných operácií a prijatých návratných zdrojov financovania, ktoré sa nezahàňajú do príjmov a výdavkov rozpočtu, ale ovplyvňujú pohyb a stav peňažných prostriedkov mesta, je stav na účte 221- bankové účty, ktorý tvoria zostatky jednotlivých analytických účtov v celkovej výške 28 329 019,18 Sk.
Z toho prostriedky z peňažných fondov a prostriedky na účtoch podnikateľskej činnosti tvoria čiastku 12 477 938,87 Sk a to konkrétne:
- Depozit 3 162 153,96 Sk
- Fond rezerv 658 073,53 Sk
- Fond rozvoja bývania 3 286 000,22 Sk
- Sociálny fond 148 127,73 Sk
- podnikateľská činnosť 5 223 583,43 Sk
V zmysle § 16 ods.6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu z tohto prebytku sa vylučujú nevyčerpané finančné prostriedky účelové určené a to na :
- TKO 406 606,80 Sk
- Vysoká škola 3 238 559,11 Sk
- Základné školy 853 111,64 Sk
- Soc. Sféra 56 451,22 Sk
- Nájomné 1 170,56 Sk
- Zostatky účtov 5 276,48 Sk
- Splátka úrokov vo výške 206 683,94 Sk
S p o l u 4 767 859,75 Sk
Takto upravený zostatok finančných prostriedkov za rok 2008 vo výške 11 083 220,56 Sk navrhujeme použiť ako prídel do rezervného fondu vo výške 10 983 220,56 Sk a do sociálneho fondu vo výške 100 000,- Sk.
V. Hospodárenie fondov
V roku 2008 mesto Trebišov tvorilo v súlade s platnou legislatívou vlastné mimorozpočtové peňažné fondy (údaje v Sk):
Názov
fondu |
Počiatočný
stav k 01.01.2008 |
Tvorba |
Čerpanie |
Konečný
stav k 31.12.2008 |
---|---|---|---|---|
Sociálny
fond |
153 238,62 |
243
606,50
|
197 290,55 |
199 554,57 |
Rezervný
fond |
8 318 522,18 |
9 001 707,78 |
16 662 156,43 |
658 073,53 |
Fond
rozvoja bývania |
7 035 903,78 |
239 614,44 |
3 989 518,00 |
3 286 000,22 |
Sociálny fond
Čerpanie sociálneho fondu sa v priebehu roka 2008 riadilo podľa zákona č. 152/1994 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov a v zmysle uzatvorenej kolektívnej zmluvy. Najvyšší výdavok predstavoval príspevok na stravovanie poskytnutého zamestnancom a to vo výške 9,05 Sk na jedno hlavné jedlo do 31.05.2008 od 01.06.2008 vo výške 4,10 Sk.
Rezervný fond
Obecné zastupiteľstvo svojím uznesením č. 63/2008 schválilo tvorbu rezervného fondu z prebytku rozpočtu z roku 2007 vo výške 6 769 405,73 Sk. Rovnako schválilo čerpanie rezervného fondu v celkovej výške na kapitálové výdavky.
Fond rozvoja bývania
V priebehu roku 2008 boli čerpané prostriedky z uvedeného fondu vo výške 3 954 650,- Sk - úhrada faktúry za 38 b. j. práce naviac pre firmu INICO s.r.o. Trebišov.
B. BILANCIA AKTÍV A PASÍV
Aktíva, t.j. majetok spolu podľa účtovnej závierky k 31.12.2008 predstavujú sumu 1 358 733 tis. Sk.
Pasíva, t.j. vlastné zdroje krytia a záväzky podľa účtovnej závierky k 31.12.2008 predstavujú sumu 1 358 733 tis. Sk.
Členenie aktív:
Čerpanie sociálneho fondu sa v priebehu roka 2008 riadilo podľa zákona č. 152/1994 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov a v zmysle uzatvorenej kolektívnej zmluvy. Najvyšší výdavok predstavoval príspevok na stravovanie poskytnutého zamestnancom a to vo výške 9,05 Sk na jedno hlavné jedlo do 31.05.2008 od 01.06.2008 vo výške 4,10 Sk.
Rezervný fond
Obecné zastupiteľstvo svojím uznesením č. 63/2008 schválilo tvorbu rezervného fondu z prebytku rozpočtu z roku 2007 vo výške 6 769 405,73 Sk. Rovnako schválilo čerpanie rezervného fondu v celkovej výške na kapitálové výdavky.
Fond rozvoja bývania
V priebehu roku 2008 boli čerpané prostriedky z uvedeného fondu vo výške 3 954 650,- Sk - úhrada faktúry za 38 b. j. práce naviac pre firmu INICO s.r.o. Trebišov.
B. BILANCIA AKTÍV A PASÍV
Aktíva, t.j. majetok spolu podľa účtovnej závierky k 31.12.2008 predstavujú sumu 1 358 733 tis. Sk.
Pasíva, t.j. vlastné zdroje krytia a záväzky podľa účtovnej závierky k 31.12.2008 predstavujú sumu 1 358 733 tis. Sk.
Členenie aktív:
Aktíva
- názov
|
Počiatočný
stav k 1.1.2008 |
Prírastky |
Úbytky |
Konečný
stav k 31.12.2008 |
---|---|---|---|---|
Dlhodobý
majetok, v tom: |
1
155 398 |
269
357 |
340
607 |
1 084
148 |
Dlhodobý
nehmotný majetok |
684 |
1
422 |
683 |
1
423 |
Dlhodobý
hmotný majetok |
969
156 |
267
272 |
338
903 |
897
525 |
Dlhodobý
finančný majetok |
185
558 |
663 |
1
021 |
185
200 |
Obežný
majetok, v tom: |
281
931 |
1 136
781 |
1 144
127 |
274
585 |
Zásoby |
403 |
2
366 |
2
490 |
279 |
Zúčt.medzi
subj. verejnej správy |
204
962 |
38
677 |
20
340 |
223
299 |
Pohľadávky |
49
620 |
186
965 |
215
287 |
21
298 |
Finančný
majetok |
25
001 |
907
396 |
904
041 |
28
356 |
Poskyt.
návratne výpomoci |
560 |
560 |
0 |
|
Príjmy
bud. obdob |
1
385 |
1
377 |
1
409 |
1
353 |
Členenie pasív:
Pasíva
- názov |
Počiatočný
stav k 1.1.2008 |
Prírastky |
Úbytky |
Konečný
stav k 31.12.2008 |
---|---|---|---|---|
Vlastné
zdroje krytia majetku v tom: |
1 232
368 |
126
365 |
1 358
733 |
|
Vlastné
imanie |
983
771 |
86
160 |
897
611 |
|
z
toho HV min. obdobia |
937
247 |
45
036 |
892
211 |
|
HV
bež. obdobia |
1
702 |
2
118 |
3
820 |
|
Záväzky
spolu |
248
597 |
488
628 |
492
276 |
244 949
|
Z
toho úvery
dlhodobé |
47
338 |
4
269 |
43
069 |
|
Časové
rozlíšenie |
130
403 |
91
177 |
5
407 |
216
173 |
Bilancia pohľadávok
Prehľad vývoja pohľadávok za roky 2007-2008 ( údaje v tis.Sk):
Pohľadávky |
2007 |
2008 |
---|---|---|
Pohľadávky celkove, v tom: |
36 505 |
41 551 |
Do lehoty splatnosti |
695 |
1 612 |
Po lehote splatnosti
|
35 810 |
39 939 |
Premlčané |
||
Odpísané v priebehu roka
|
793 |
644 |
C. PREHĽAD O STAVE A VÝVOJI DLHU
Predložený prehľad poskytuje údaje o stave dlhu k 31.12.2008 (spolu s porovnaním stavu k predchádzajúcemu obdobiu) (údaje v tis.Sk):
Celkové krátkodobé a dlhodobé záväzky predstavujú k 31. 12. 2008 výšku 116 808 tis. Sk
Záväzky |
2007 |
2008 |
---|---|---|
Záväzky celkove, v tom: |
134 227 |
116 808 |
Krátkodobé |
120 516 |
14 465 |
Dlhodobé |
13 711 |
102 343 |
Krátkodobé
záväzky |
2007 |
2008 |
---|---|---|
Záväzky celkove, v tom: |
120 516 |
14 465 |
Do lehoty splatnosti |
94 499 |
13 497 |
Po lehote splatnosti |
26 017 |
968 |
Stav a vývoj úverov
Druh
úveru
|
Počiatočný
stav k 1.1.2008 |
Prírastky |
Úbytky |
Konečný
stav k 31.12.2008 |
---|---|---|---|---|
DEXIA
starý |
24
032 |
2
800 |
21
232 |
|
DEXIA
nový |
23
122 |
1
285 |
21
837 |
|
ŠFRB
20 b.j. |
8
204 |
253 |
203 |
8
268 |
18
b.j. |
4
958 |
11 |
123 |
4
846 |
40
b.j. |
13
074 |
17 |
324 |
12
767 |
38
b.j.
|
34
892 |
63 |
1
083 |
33
746 |
2x39
b.j. |
4
762 |
4
762 |
||
12
b.j. nižší štandard |
||||
TEDOM
|
184 |
184 |
0 |
|
S
p o l
u úvery |
108
466 |
5
106 |
6
002 995 |
107
458 |
EUROVIA
Cesty ,a.s -dlh.záväzok
|
13
529 |
28
930 |
4
717 |
37
742 |
Prehľad splátok úveru :
Dexia banka 4 085 tis. Sk
ŠFRB 1 733 tis. Sk
TEDOM 184 tis. Sk
Prehľad splátok úrokov:
Dexia banka 2 721 tis. Sk
ŠFRB 1 456 tis. Sk
TEDOM 10 tis. Sk
EUROVIA Cesty, a.s. 1 392 tis. Sk
Vývoj dlhovej služby za roky 2006-2008 (údaje v tis.Sk)
|
2006 |
2007 |
2008 |
---|---|---|---|
Počet obyvateľov k 31.12. |
23 460 |
23 461 |
23 499 |
Dlhová služba v tis.Sk |
158 953 |
248 597 |
244 949 |
Dlhová služba na 1 obyvateľa v Sk |
6,78 |
10,60 |
10,42 |
Splátky úverov a úrokov v tis.Sk |
9 923 |
10 471 |
10 189 |
Splátka dlhodobého záväzku EUROVIA CESTY pre
DEXIA banku a.s. |
1933 |
1 933 |
2 813 |
% -alný podiel dlhovej služby k skutočným
bežným príjmom predchádzajúceho roka |
59,72 |
43,65 |
29,08 |
Rezervy spolu |
0 |
0 |
84 356 |
D.ÚDAJE O HOSPODÁRENÍ PRÍSPEVKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
Príspevkové organizácie (PO) mesta hospodária podľa svojho rozpočtu nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia.
Údaje o hospodárení jednotlivých príspevkových organizácií za hlavnú činnosť (údaje v tis.Sk):
|
MsKS |
TS |
---|---|---|
Náklady , v tom: |
8 748 |
65 680 |
Spotreba materiálu |
336 |
5 194 |
Spotreba energie |
2 567 |
14 178 |
Ostatné služby |
980 |
2 015 |
Mzdové náklady |
3 207 |
19 018 |
Ostatné náklady |
1 342 |
11 500 |
odpisy |
316 |
13 775 |
Výnosy, v tom: |
10 843 |
68 219 |
Vlastné
|
2 259 |
16 175 |
Dotácie
|
8 58 |
52 044 |
Výsledok hospodárenia (po zdanení) |
2 095 |
2 539 |
Údaje o hospodárení jednotlivých príspevkových organizácií za podnikateľskú činnosť (údaje v tis.Sk):
|
Mestské
kultúrne stredisko |
Technické
služby mesta Trebišov
|
---|---|---|
Náklady
|
4 925 |
|
Výnosy |
3 231 |
|
Výsledok hospodárenia (po zdanení) |
- 1 694 |
Príspevkové organizácie hospodárili v roku 2008 so ziskom. Celkove dosiahli takýto výsledok hospodárenia (údaje v tis.Sk):
|
Mestské
kultúrne stredisko |
Technické
služby mesta Trebišov
|
---|---|---|
Náklady
|
8 748 |
70 605 |
Výnosy |
10 843 |
71 450 |
Výsledok hospodárenia (po zdanení) |
2 095 |
845 |
Dosiahnutý výsledok hospodárenia bude v jednotlivých príspevkových organizáciách riešený takto:
Mestské kultúrne stredisko - zisk z roku 2008 vo výške 2 095 015,78 Sk navrhuje preúčtovať na účet 428 - Nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov.
Technické služby mesta Trebišov - zisk za rok 2008 vo výške 845 483,81 Sk preúčtovať na účet 428 - Nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov.
Údaje o hospodárení Bytový podnik s r.o. Trebišov (údaje v tis.Sk):
|
BP
s r.o. Trebišov |
---|---|
Náklady , v tom: |
113 525 |
Náklady na predaný tovar |
2 589 |
Spotreba energie ,materiálu |
73 054 |
Ostatné služby |
8 583 |
Osobné náklady spolu |
20 553 |
Dane a poplatky |
299 |
Odpisy HIM, NHIM a zost. cena |
6 122 |
Ostatné náklady |
66 |
Finančné náklady |
1565 |
Daň z príjmov z bež. činnosti |
192 |
Mimoriadne náklady |
502 |
Výnosy, v tom: |
113 983 |
Výnosy z hosp. činnosti |
113 334 |
Finančné výnosy |
575 |
Mimoriadne výnosy |
74 |
Výsledok hospodárenia (po zdanení)
zisk |
458 |
E. PREHĽAD O POSKYTNUTÝCH ZÁRUKÁCH
Mesto Trebišov neposkytlo žiadne záruky
F. ÚDAJE O PODNIKATEĽSKEJ ČINNOSTI
Údaje o hospodárení Mesta Trebišov za podnikateľskú činnosť (údaje v tis.Sk):
|
Mesto
Trebišov |
---|---|
Náklady
|
14 753 |
Výnosy |
14 942 |
Výsledok hospodárenia (po zdanení) |
153 |
Výsledok hospodárenia za podnikateľskú činnosť mesta prestavuje zisk vo výške 153 043,96 Sk, ktorý bude zúčtovaný na účet 428 - Nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov
ZÁVER
Mesto Trebišov v roku
2008 zabezpečovalo zákonom stanovený výkon samosprávnych
funkcií, plnilo základné povinnosti spojené so samostatným
hospodárením a nakladaním s majetkom mesta, príjmami
mesta, dotáciami zo štátneho rozpočtu a fondov EÚ,
zabezpečovalo výkon a financovanie originálnych a prenesených
kompetencií v zmysle platnej legislatívy.
Účtovná závierka mesta za rok 2008 bola s ustanovením § 9 ods. 4 zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení a ustanovením § 16 ods. 3 zákona NR SR č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložená na overenie audítorovi. Audit bol vykonaný v súlade s Medzinárodnými audítorskými štandardmi so zameraním na získanie primeraného uistenia, že finančné výkazy neobsahujú významné nesprávnosti a že účtovná závierka poskytuje pravdivý a objektívny pohľad na finančnú situáciu Mesta Trebišov.
Záverečný účet Mesta Trebišov za rok 2008 bol v súlade s ustanovením § 18f ods. 1 písm. c) zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení postúpený hlavnému kontrolórovi mesta za účelom spracovania odborného stanoviska k záverečnému účtu mesta pred jeho schválením a bol predložený na verejnú diskusiu v zmysle ustanovenia § 16 ods. 9 zákona NR SR číslo 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v platnom znení v nadväznosti na ustanovenia § 9 ods. 2 zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Účtovná závierka mesta za rok 2008 bola s ustanovením § 9 ods. 4 zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení a ustanovením § 16 ods. 3 zákona NR SR č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predložená na overenie audítorovi. Audit bol vykonaný v súlade s Medzinárodnými audítorskými štandardmi so zameraním na získanie primeraného uistenia, že finančné výkazy neobsahujú významné nesprávnosti a že účtovná závierka poskytuje pravdivý a objektívny pohľad na finančnú situáciu Mesta Trebišov.
Záverečný účet Mesta Trebišov za rok 2008 bol v súlade s ustanovením § 18f ods. 1 písm. c) zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení postúpený hlavnému kontrolórovi mesta za účelom spracovania odborného stanoviska k záverečnému účtu mesta pred jeho schválením a bol predložený na verejnú diskusiu v zmysle ustanovenia § 16 ods. 9 zákona NR SR číslo 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v platnom znení v nadväznosti na ustanovenia § 9 ods. 2 zákona číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.